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Classical music… 
a new way with 
Continuo Classics !
La musique Classique… autrement

Benedetto MARCELLO (1686-1739)

Les Douze Sonates pour flûte à bec et basse continue Op.2

Volume 1 (Sonates n°1, n°2, n°5, n°8, n°10, n°12)


Musica Antiqua Mediterranea :

Christian MENDOZE : flûte à bec alto

Philippe FOULON : violoncelle - Marie ABDOUN : basson

Corinne BETIRAC : clavecin

Les douze sonates pour flûte de l’op.2 sont parues en 1712 à Venise, reprises en 1715 à Amsterdam et en 1730 à Londres. Toutes ces sonates sont construites sur le moule de la sonata da chiesa (ou sonate d’église) en quatre, voire cinq mouvements, débutant par un mouvement lent et alternant épisodes graves ou méditatifs et vifs. Marcello se situe là dans la lignée de Corelli, dit « le prince des musiciens », qui illumina son temps et sut unir la tradition polyphonique et les exigences nouvelles de l’expression. Avec un génie égal à celui des plus grands musiciens, Benedetto Marcello n’a poursuivi d’autres buts que de suivre son enthousiasme et l’inspiration de sa belle imagination. 

ADÉLAÏDE DE PLACE 


D’origine varoise, Christian MENDOZE a suivi un chemin artistique original : après une carrière de danseur classique en France, Belgique et Allemagne (il a été «étoile» des ballets d’Avignon, Dijon, Limoges, Liège), il a quitté ses chaussons pour la flûte à bec et la direction d’orchestre. Il crée l’orchestre MUSICA ANTIQUA en 1981, qu’il développa jusqu’à un degré de qualité internationale avec des concerts prestigieux et une politique discographique riche et ambitieuse (Musica Antiqua est le seul ensemble baroque français à ce jour, à avoir enregistré l’intégrale des 6 Concerti Brandebourgeois de BACH).                                                                                                                                                           

The twelve sonatas for flute op. 2 appeared in Venice in 1712, reappeared in Amsterdam in 1715 and finally in London in 1730.  All these sonatas were constructed using the Chiesa sonata (or church sonata) mould, divided into four or even five movements. The first movement is slow and they then alternate between serious episodes and lighter, quicker ones. Marcello followed in the tradition of Corelli, nicknamed the prince of musicians, successfully uniting polyphonic tradition and the new demands for diverse forms of expression.

With his genius equal to that of the greatest musicians, Benedetto Marcello made the decision to just follow his enthusiasm and inspiration born out of his admirable imagination. This first volume present 6 of the 12 sonatas.


Christian MENDOZE, started the MUSICA ANTIQUA orchestra in 1981 but has always been known for pursuing many different avenues: an international flute teacher, director of many festivals and events including the Festival of Early Music and the ‘Soirées Musicales’ season in Toulon.… Over the course of these festivals he has welcomed the best international artists including soloists from the Berlin Philharmonic, the Clement Janequin Ensemble, P. Herreweghe’s Royal Chapel, T. Pinnock’s English Concert, Koln Concerto, Mario Bayo, Teresa Berganza – just to name a few !

As well as this, he has helped the Musica Antiqua rise to an international level, performing prestigious concerts and collating a rich and ambitious reper- toire (they are the only French baroque ensemble to have recorded the Bach’s six Brandebourgeois Concerti in its entirety). And to top it all off he still pursues his soloist career performing with many of his musician friends including the Koln Concerto, Davitt Moroney, Charles Brett (with whom he has three albums), John Elwes and Georges Zamfir (who dedicated one of his works to Christian).

His career as a soloist and conductor continues to bloom, performing at various prestigious European venues from Midem to the Salle Gaveau, from the Chatelet Theatre to the Cracow Philharmonic, from Rome to Vicenza, from Paris to Aix-en-Provence.